11 Mart 2010 Perşembe

ASIL "ART BRUT"





Fransız Kültürde biri büyütülmüş, diğeri küçültülmüş iki sergi: İlki tumturaklı isimli Art Brut - Anatomia Metamorphosis. İkincisi arkadaşım, fotografçı Berat Pehlivan'ın Zihin Ergo Sum atölyesindeki zihinsel engelli çocukların fotograf işleri.

Biri büyük salonda şaraplı, büyükelçi konuşmalı açıldı. İkincisi lafın sonuna "bir de bu var" paranteziyle eklendi.

Art Brut. Ham Sanat. Geleneksel eğitim tornasından geçmemiş, entelektüel arka planı vb. olmayan sanatçıların ortaya koydukları..

İyi söyledi, güzel söyledi büyükelçi ama asıl ham sanatın, araya entelektten filan önce zihnin giremediği bu fotograflarda yattığını ya göstermedi ya görmedi bile.

Fotograflar müthiş!

Herhangi bir yönlendirme yapılmamış. Çocuklar hangi dürtüyle deklanşöre bastılarsa, o. Sağı solu kollayan, "ayna ayna, söyle bana" deyip duran, ifade dürtüsünü etrafına göre eğip büken zihin, engelli oluşuyla aradan çıkmış. Gözü ne doldurmuşsa som bir "o andalık" haliyle çekilmiş konmuş.

Atölyeye verilen bir holcük yerde büyük küçülürken küçük büyümüş.

Zihinsel engel de zihinden özgürlük olup çıkmış!

Çok koldan etkilendim.

Berat'a böyle bir cevher damarını bulup çıkardığı için hayranlık duydum. O çocukların içi tıkabasa izlenim-duygu-dürtü dolu fıçılarına bir musluk açıp dışarı akıtmalarına vesile oluşundan ötürü. Bunu da çocuklarınki gibi "ham", som bir dürtüyle yapışı, kendine en ufağından paye çıkarmanın peşinde olmayışıyla hayranlığıma saygı eklendi.

"Ham sanatçılardan" Coşkun ve Serpil'le tanıştım. Coşku, sevinç, heyecan ve.. kendine özgü bir mizahın farklı zihinlerdeki hallerine tadımlık oldu. Çok sevdim.

Bütün bunlardan önce fotograflardaki tamlık, yoğunluk, isabete vuruldum!

Göğüs kafesim doldu doldu taştı.

Gidin. 8 Nisan'a kadar oradalar.

1 yorum:

  1. bu duygulanımı bu kadar geç görmenin üzüntüsü ile, kelimelerine, ifadene ve duygularına yürekten teşekkürler arkadaşım, benim de okurken göğüs kafesim doldu doldu taştı, iyi ki varsın

    YanıtlaSil